Fakta

Bussen - sedan 1920-talet ett självklart val

Bussen har sedan 1920-talet varit det självklara valet när en grupp människor ska ut och resa. Det kan vara skolklassen som ska göra en dagsutflykt eller skolresa, fotbollslaget som spelar bortamatch, personer med intresse för mat, musik, kultur och upplevelser eller företaget som har konferens i fjällen. Bussen är en naturlig del av vårt dagliga liv och därför kanske vi inte tänker på den som något annat än transportmedel. Vi glömmer emellanåt att bussen är en mötesplats, en upplevelseplats och att bussen ofta har en viktig social funktion för många människor.

Varje år görs ca 2 miljoner turistresor med buss som huvudsakligt färdmedel. Charterbussresandet ökar i antal resor med de nya urvalskriterierna till 1 987 000 resor 2014 mot 1 847 000 resor 2013. På de fyra senaste åren har ökningen av antalet charterresor med buss ökat med 12 procent. 80 procent av resorna sker inom Sverige och merparten av resenärerna, 53 procent är mellan 30 och 74 år.Äldre sammanboende mellan 45-64 år utan barn och sammanboende ålderspensionärer utgör bland de vanligaste kategorierna av resenärer.

Bussen bär också kultur-Sverige, många personer runt om i landet väljer bussen till evenemang inom nöje och underhållning.

Flest gånger reser svenskarna till Stockholms stad. Tvåa är Göteborg stad som passerar Dalarna i antal resor.

Att uppleva gemenskap med andra

Att uppleva gemenskap med andra samt sport och övrig idrottsresande delar första platsen när det gäller syfte med själva charterresan. Stannar vi över natten på våra resor är den klart dominerande boendeformen hotell, motell eller pensionat. Oftast stannar charterresenären 1-3 övernattningar per resa.

Resa med turistbuss är komfortabelt och tryggt samtidigt som resan ger låg miljöpåverkan. Ute i Europa är bussen på många sträckor det mest miljövänliga färdsättet.

Den del av turistnäringen som vänder sig till svenska resenärer omsätter ca 150 miljarder kronor per år och innebär sysselsättning för 160 000 människor på årsbasis. Turisternas konsumtion utgör en stor del av försäljningen hos företagen i besöksnäringens olika delsbranscher, såsom exempelvis restauranger, hotell, affärer, upplevelseföretag, köpcenter.

Källa: Sveriges Bussföretag/Transportgruppen & Svensk Turism AB
Nordiska Gruppresor
Nordiska Gruppresor
Nordiska Gruppresor
Nordiska Gruppresor